בכתבה זו תלמדו על מרידיאן הכבד, כל מסלוליו, הקשריו, לאברים הקשורים בו, על מי הוא משפיע ואיך, ומי משפיע עליו

מרידיאן הכבד- אלמנט העץ שצבעו ירוק
כבד: איבר מייצג את אנרגית העץ – מתוך 5 האלמנטים בטבע

הכבד נקרא ‘הגנרל’ או ‘הרמטכ”ל’ והוא אחראי על סינון, ניקוי רעלים, הזנה, מילוי ואחסון דם. הכבד אוגר כמויות גדולות של סוכר בצורת גליקוגן, שהוא משחרר לזרם הדם כגלוקוז בכל פעם שהגוף זקוק לחליטות נוספות של אנרגיה מטבולית. הכבד מקבל את כל חומצות האמינו המופקות מהאוכל על ידי המעי הדק ומשלב אותן מחדש כדי לסנתז את צורות החלבון השונות הנדרשות לצמיחה ותיקון של רקמות הגוף.

הכבד שולט על מערכת העצבים ההיקפית, המווסתת את פעילות השרירים והמתח. חוסר היכולת להירגע נגרם לעיתים קרובות על ידי תפקוד לקוי של הכבד או חוסר איזון באנרגיית העץ. אנרגיית הכבד שולטת גם ברצועות ובגידים, אשר יחד עם השרירים מווסתים את הפעילות המוטורית וקובעים את התיאום הגופני. תפקוד הכבד משתקף חיצונית במצב של ציפורני אצבעות רגליים ועיניים וראייה. ראייה מטושטשת היא לרוב תוצאה של תקלה בכבד ולא מבעיית עיניים, ואפילו הרפואה המערבית מכירה בעיניים הצהובות הסימפטומטיות של צהבת בכבד.

באמצעות הקשר עם אנרגיית העץ, הכבד שולט בצמיחה והתפתחות, כונן ורצונות, שאיפות ויצירתיות. חסימה של אנרגיית הכבד עלולה לגרום לתחושות עזות של תסכול, זעם וכעס, ורגשות אלו בתורם משבשים עוד יותר את אנרגיית הכבד ומדכאים את תפקוד הכבד, במעגל הרס עצמי אכזרי.

כבד: היבטים פסיכו-רגשיים

הכבד אחראי על תכנון ויצירתיות, כמו גם על פתרונות מיידיים או תובנות פתאומיות; לכן הוא נחשב לגנרל הממונה על האסטרטגיה. הכבד מאכלס את האן של הגוף ושולט בפחד. התכונות הפסיכו-רגשיות החיוביות שלו הן טוב לב, חסד, חמלה ונדיבות; התכונות השליליות שלו הן כעס, עצבנות, תסכול, טינה, קנאה, זעם ודיכאון. הכבד נקרא גם “שורש ההתנגדות לעייפות”. בכל פעם שהכבד אינו מתפקד כראוי (עומד או חם מדי בגלל רגשות מדוכאים) המטופל יכול לחוות עייפות כמו גם חולשה פיזית.

מסלול תעלת הכבד, נקודות דיקור ומסלולים פנימיים

החל מבפנים של ציפורן הרגל הגדולה, תעלת הכבד חוצה את החלק העליון של כף הרגל, עוברת לפני הקרסול הפנימי ומעלה את הפן הפנימי של הרגל דרך SP-6 קרוב מאחורי קצה העצם. הוא ממשיך מעבר לברך לאורך הירך הפנימית לאזור המפשעה והערווה, שם הוא מפיץ את איברי המין החיצוניים. זה מתחבר לכלי ההתעברות בבטן התחתונה וממשיך למעלה סביב הבטן ונכנס גם לכבד וגם לכיס המרה. חיבור עם שתי נקודות משטח על הצלעות, ואז התעלה צוללת לתוך הצלעות, עוברת דרך הגרון, נפתחת לעין ומסתיימת בכתר הראש שם הוא מתחבר לכלי השולט. ענף מעגל את הפה. מתוך הכבד, ענף פנימי נוסף מגיע לריאות, וזה מפעיל מחדש את מעגל הצ’י. מרידיאן הכבד עולה במעלה צדי הרגליים מהבהונות הגדולות.

 [ואז] הוא נכנס לאיברי היין [איברי המין] ומעגלים סביב איברי היין. ואז הוא עובר דרך הבטן הקטנה; ואז עד לבטן וסביבתה; ואז זה מחלחל לכבד. ועוטף את כיס המרה באופן ספירלי. הוא עולה ועובר דרך הסרעפת, במעלה דפנות הצלעות, מאחורי קנה הנשימה, אל מאחורי הגרון. ואז הוא עולה במעלה הלחיים, נכנס לעיניים, עובר במצח ופוגש את הדואי בחלק העליון של הראש. . . . ענף נפרד מהכבד, עובר דרך הסרעפת ועובר לריאות.

במקרה זה, “החלק הפנימי של החזה” נראה כצידי החזה, סביב PC-1. באופן כללי, עלינו להיות מודעים לכך שלפנים החזה יש משמעות רחבה יותר שתלויה בהקשר. זה יכול להיות בתוך החזה, CV-17, צידי החזה, כמו גם כמה רפרנטים אחרים פחות נפוצים. בירידה מהסרעפת היא כנראה עוברת דרך הוושט ואז הבטן, לפני שהיא עוברת לכבד את הספירלה. אחרי זה זה מחלחל לכיס המרה. כשהוא מסתובב בחלק הפנימי של רירית הצלעות ובצידי הגוף הוא עובר ל- LV-13, ואז ל- ST-30.

לאחר מעגל סביב איברי המין הוא עובר לבטן הקטנה, לאזור רפלקס הכליות ולאזור שמתחת לטבור המתואר על ידי או כולל CV-2, CV-3, CV-4. ואז הוא עובר אל הבטן ומקיפה אותה, מחלחל לכבד ועוטף את כיס המרה באופן ספירלי. כאשר הוא עובר ויוצא לצדדים, הוא משטח ב- LV-13 ונכנס מחדש פנימה ל- LV-14.

המסלול שעובר אל הדו מאי (כלי השלטון) ופוגש אותו מצטרף ל- GV-20. הענף עובר לריאות, ואז יורד לחימום הבינוני ו”מקיף את CV-12 “. ברגע ש- CV-12, המחזור של שנים עשר המרידיאנים מוכן להתחיל מחדש, מכיוון שמרידיאן הריאות מקורו ב- CV-12. פרשנות זו אם המרידיאנים שמתחילים ב- CV-12 ומסתיימים ב- CV-12 כך שהם יוצרים מעגל שלם הוא אחד שמגיע מה- Shisi Jing Fa Hui.

ה- Ling Shu מכיל רעיון אחר שונה מאוד לגבי מסלולי מרידיאן הכבד, מה שמחזיר אותו גם מעגל מלא למרידיאן הריאות. פרשנות זו מעניינת במיוחד מכיוון שהמסלול כולל את הדו מאי ועובר במעלה הבטן כדי להיכנס לחזה ב- ST-21.

מרידיאן הכבד עובר לכבד. [מהכבד] הוא עובר לריאות, עולה עד הגרון, לוע האף, לאף. ענף מתפצל ועולה לראש המצח, לראש הראש. לאחר מכן הוא יורד סביב עמוד השדרה אל עצם העצה. זה הדו מאי. [זה עובר פנימה ו] עוטף את איברי היין בצורה ספירלית. הוא עובר עד רירית הבטן, נכנס ב- ST-12, עובר לריאות ויוצא ב- tai yin [מרידיאן הריאות].

 מסלול זה מקביל במורכבותו רק על ידי מרידיאן הכליה, ונראה שהוא מכיל עוד יותר, מכיוון שהדוא מאי נתפס כענף שלו. נראה שהוא עוטף את כל איברי היין באופן ספירלי. זה בהחלט מספק מסלול חלופי שבו הצ’י עובר מהכבד למרידיאן הריאות כדי להשלים את המעגל. בכל פרשנות שנקבל, אנו יכולים לראות כי הקשרים הפנימיים של המרידיאנים ממלאים תפקיד חשוב במחזור הצ’י דרך שנים עשר המרידיאנים, המתחילים ב- CV-12 ומסתיימים ב- CV-12, או מתחילים ומסתיימים במרידיאן הריאות. מוכן לחזור שוב.

לדברי הסינים, הכבד ‘אוגר את הדם’ והוא קשור לאנרגיית העץ, שהיא כוח הנע כלפי מעלה. זה קשור מאוד לפיזיולוגיה המערבית, שכן כמעט כל הוורידים של מערכת העיכול זורמים לכבד דרך וריד הפורטל הכבד. משם הדם זורם ‘כלפי מעלה’ דרך הכבד אל תוך הווריד הנבוב התחתון. להלן סכמטית של מערכת הפורטל ההפטי:

הכבד שולט בגידים ובא לידי ביטוי בציפורניים, מה שמתייחס לעובדה שהגידים מסתמכים כולם על הזנת דם הכבד ומצב הציפורניים יכול לשקף את רמת הדם בכבד. מישהו צפה במיקרו-סירקולציה של הציפורניים ומצא כי האינדקסים בקבוצת מחלות הכבד היו חריגים באופן משמעותי בהשוואה לאלה בקבוצת המחלות הלא-כבדיות. בחולים עם מחלות כבד, חוסר פעילות מאוזן של אסטרוגן עלול להוביל לעלייה במלנין בתאי העור, ולגרום לגוון כהה, פסים חומים על לוחות הציפורניים וכפות כבד. הוכח כי ויטמין D קשור לתפקוד השרירים, הגידים והציפורניים; המרה, המופרשת על ידי הכבד, יכולה לקדם את ספיגת ויטמין D במעיים. 

מרידיאן הכבד

לקבלת עדכונים על מידע חדש, הדרכות וטיפולים כדאי להירשם

לשלוח לך מייל כאשר יוצאת הדרכה חדשה או טפול חדש?